Bálint Sándor: Távolabbi kirajzások

(forrás: A Móra Ferenc Múzeum Évkönyve, 1974/75-2 Bálint Sándor:A szögedi nemzet)


A szegedi nagytáj népesedéstörténetének, népéletének különleges, nagyjelentőségű kezdeményei — a tanyavilág kibontakozása mellett — a dohány terjedésével függenek össze. Más vonatkozásban szólunk a dohánynövénynek a szegedi tájon való gyökérveréséről, villámgyors fejlődéséről és nagy híréről. Itt azokra a hatalmas erőfeszítésekre mutatunk rá, amelyeknek gyümölcse a letarolt dél-alföldi táj nem jelentéktelen részének, főleg a feketeföldeknek éppen vállalkozó kedvű szegedi dohánykertészektől való megszállása, benépesítése. Ez a szapora, szegénységben is törhetetlenül szívós és élelmes nép messze, Szeged Ősi határán túl nagy társadalmi, sőt — merjük mondani — nemzeti feladatot teljesített. Nem részesült felső támogatásban, keményen meg kellett dolgoznia, nagy emberi áldozatokat hozott ennek a paraszti honfoglalásnak érdekében. A török kiűzése után Csongrád megye — Szeged földjét és az újonnan elhatárolt jászkun kerületet kivéve — kamarabirtok volt, amelynek legnagyobb része adományként később a Károlyiak (1721), illetőleg az Erdődyek (1733) kezére került. Az Erdődyeké volt a Mindszentalgyevi uradalom, amelyet a hozzátartozó pusztákkal, így Sövényházával együtt 1766—1773 között Szeged szabad királyi város is bérbevett Erdődy Kristóftól. Már itt megemlítjük, hogy ezt az uradalmat később, 1803—1945 között az Őrgróf Pallavicini-család birtokolta. A Város már a XVIII. század elején a királyi kamarától bérbevette Sövényháza, Dóc, Sörkéd pusztákat évi 110 forintért, majd Tömösváry János szegedi főbíró nemesi birtokul Anyás pusztát kapta meg, de hamarosan (1722) elhalálozott. Utódot nem hagyott hátra. Birtokát alapítványul a szegedi ispotályra és az alsóvárosi barátokra hagyta, végrendeletét azonban a kamara nem ismerte el jogszerűnek. Nyilvánvaló, hogy a tanács és a főbíró Szeged szaporodó zsellérnépének akart e pusztával megélhetési lehetőségeket biztosítani.128 A kirajzott bérlő nép egyrésze a hagyományos állattenyésztéssel foglalkozott, hiszen lóra a szállításban is szükség volt. Másrészt dohányt termelt, amelyet Szegeden a víziút birtokában kitűnően lehetett értékesíteni. Sajátos, de érthető módon e dohánykertészeknek még sokáig Szeged volt az állandó lakóhelyük. Ott állott a házuk, ott adóztak. így 49 sövényházi kertész közül 40 neve mellett ez olvasható: domicilium habet Szögedini, vagyis a háza Szögedében van (1758).129 Később az anyavárossal való kapcsolatok lassan meglazulnak, és e kertészek, gányók állandó lakóhelye most már ott lesz a valamikor török jövevényszóval, bosztán néven emlegetett kertészetek mellett. Az intenzív dohánykultúra megköveteli a helybenlakást. Ezt a hosszú bérletidő is lehetővé teszi. A szomszédos, legtöbbször össze is dolgozó gányóházak kis csoportjának, együttesének furbic a neve, amely városi eredetű szó, háztömböt jelent. A megosztás — éppen úgy, mint később a tanyatelepüléseknél — leginkább örökösödésnél, jussolásnál következett be. Ezért van, hogy egyes családok végig, napjainkig városiak maradnak, ágazataik azonban behálózzák a Délvidéket, a későbbi tanyavilágot, meg az ezekből képződött új falukat. Nyilvánvalóan elo is készítik egymás számára az elvándorlást, letelepedést. Takács Lajos értékes levéltéri kutatásaiból tudjuk, hogy e pusztákra települő, főleg felsővárosi nép sokáig élte még ezt a kétlaki életet: jószágot tartott, dohányt termesztett. „A kertészségek — fejtegeti találóan130 — elsősorban a dohánytermesz- tésre rendezkedtek be, és bár emellett igyekeztek az egyes családok kis gazdaságokat is kialakítani, még sokban a környezetükre szorultak. így megtelepedésük után is eljártak idegenbe aratni, időszakos mezőgazdasági munkát végezni, különösen akkor, ha a dohányt valami elemi csapás érte, vagy az ára nagyon leesett. De tartották a kapcsolatot a várossal, elsősorban Szegeddel is, ahová rendesen a kész dohányokat szállították. A régi telephellyel való kapcsolat tehát később is megmaradt, amikor dohánymunkájuk helyén ütötték föl állandó tanyájukat. Most már nem Szegedről vagy a szegedi földekről, hol a mezőgazdasági vagy egyéb munkát végezték,, jártak át az allodiális bérföldekre idényenként, hanem a munkahelyen telepedtek meg állandóra. Mégis e telephely, a kerteszség részben a művelt föld kimerülése folytán, részben pedig allodiális jellege miatt, nem biztosíthatott huzamos helybenmaradást, különösen nem olyant, mint az örökföldön keletkezett tanyák, melyek lakóinak állandó, biztos tulajdonukká váltak." Láttuk, hogy gányóink telepítését még Tömösváry János kezdeményezte. Ez a későbbi birtokosok, bérlők alatt is folytatódott, sőt amikor a Város bérelte, csak fokozódott. Takács Lajos levéltári kutatásaiból azt is tudjuk, hogy 1758-ban kilenc kertészséget írtak össze a latifundium határában. Ezek: Algyő, Mindszent, Kendörös, Kovázd, Fark, Sövényháza, Sörkéd, Anyás, a kilencedik, Sámson nem ebbe az összefüggésbe tartozik. Ezekhez 1763/64-ben Felgyő, Dóc, Szaporhögy, Sörkéd-temető, 1765/66-ban Tömörkény, Baks, 1768/69-ben Elles, Várhát, Sörkéd-Rákos, 1769/70- ben Hatrongyos, 1771 /72-ben Dód szél, Kűtörés, Përcsora, 1777/78-ban többek között még Pusztaször, Nagypërcsora, 1781/82-ben még Hoccsa (Takácsnál tévesen: Hota), Roma, Körösztúr csatlakozott. A horgosi Kárász uradalom: Horgos, Szentpétör, Budzsák (1777/78) dohánykertészei szegedi, alsóvárosi eredetűek, hasonlóképpen a szabadkai határhoz tartozó Ludaspuszta gányói is.131 Palugyay Imre 132 a múlt század derekán a Pallavicini-uradalom dohánykertészetei közül a következőket nevezi meg: Tóhajlat, Kispusztaszer, Anyás, Dongér, Baks, Bánom, Hantház, Homok, Dóc, Sövényháza.

128 Takáts S., A dohány elterjedése és az első dohánymonopólium hazánkban. MGSz 1898; Kitűnő néprajzi orientációjú modern monográfia Takács L., A dohánytermesztés.; Reizner /., A Mindszent—algyői uradalom történetéből. MGSz 1895.
129 Takács L., 57
130 Vő., 60. 130
131 IványiL, Szabadka története II, 136.
132 Palugyay L, IV, 464—484. 9;- 131

Társadalmi állapotukat Takács összefoglalóan ilyennek jellemzi: „sem jobbágyok, sem zsellérek nem voltak, hanem a szabad mezővárosok polgárai, akik a nagy pusztaságokban kedvező bérföldekhez jutottak, és azon önálló, szabad gazdálkodást folytattak. Ez a társadalmi és gazdasági kötetlenség volt itt is az egyik föltétele, hasonlóan az ország több híres dohánytermesztő helyéhez, az új kapásnövény, a dohány sikeres termesztésének." A Pallavicini-birtok allodizációja, majorsággá szervezése a múlt század legelején következett be, ami súlyosan érintette a kertészek szabadabb gazdálkodását. Elvette tőlük a legelőket, fokozottan igénybevette munkaidejüket is. Szerintünk e változásnak nagy része van kertészeink távolabbi vidékekre, még meghódítandó földterületekre vándorlásában, ahol ennélfogva az uraság kedvükbe jár, és egyelőre ott még nagyobb a munkaszabadságuk. Ehhez az újabb hódításhoz a napóleoni háborúk nagy dohánykonjunktúrája is hozzájárult. Mindezeknek a kertészségeknek népe — más forrásokból és nyelvjárási sajátságokból is igazolhatóan — szinte teljes egészében szegedi eredetű. Takács megállapítása szerint a Tisza jobb partján 1758-ban 82, 1781-ben pedig már 625 adózót írtak össze. Jelentős részük sokáig Szegeden rótta le e fejadót, tehát még otthonuk volt az anyavárosban. Említettük már, hogy 1758-ban 49 sövényházi kertész közül még 40 rendelkezik szegedi lakóhellyel. A kapcsolatok az idők folyamán természetesen meglazulnak, hiszen a mind intenzívebbé váló dohányművelés helybenlakást igényel. A kettó's lakás nyilván örökösödés következtében is megszűnik, de a rokonsági szálak továbbra is sokáig összefűzik a család szétvált tagjait. И Takács helyesen hangsúlyozza azt is, hogy a gányók kiválóan értenek a jószágtartáshoz is. Ezt a kertészségeket övező puszták még hosszú ideig lehetővé teszik. Már Reizner János régebbi kutatásaiból133 ismeretes, hogy e, leginkább sövényházi összefoglaló néven emlegetett kertészségek hatalmas jövedelmet hajtottak az uradalomnak. 1791-ben itt 254 jobbára szegedi származású kertész volt, akik „a dohánytermelést a maguk javára űzték, és az uraságnak árendát, nevezetesen az idézett évben is 4622 forint 90 krajcár bérösszeget" kellett fizetniök. Termésüket Szegeden Deanovics Pál nagykereskedőnél értékesítették. Pallavicini őrgrófné az árendát tetemesen leszállította, de a dohánytermelés 1/8 vagy 1/9 része őt illette. Az uradalomnak 1805-ben 5242 font dohánytermése volt, viszont 1836-ban Szegeden Sina, Monaszterly Illés és Wodianer Sámuel már 225,914 font dohányt vásárolt az uradalomtól. A termelés később még nagyobb arányokat öltött." Gányóink híre a Bánátba is eljutott, ahova kedvezőbb föltételek mellett sokan áttelepültek. Erről Vedres István így emlékezik134 meg :

Dohány! mellyet nem rég Lakosim művelnek,
Érette Bátskába, Bánátba költöznek,
Mennek Tisza mentén fölfelé Pusztákra,
Mint a meg tölt kasbul a raj más határra,
Nevezetes ága kereskedésemnek,
Száz, s több ezer mázsát adok idegennek,
Mellyet tőlem hordnak meszsze
Tengerekre, Vízenn, és szárazonn idegen Földekre,
Nints hátra-maradás : két ezer szerszámok
Nálam ki-állanak, másra nem is várok.

A szabadságharc után dohánykertészeinkre szomorú sors virradt, mert a jobbágyfelszabadítás emberi vívmányait rájuk nem vonatkoztatták. A földesurak szerint ők csak bérlők voltak, nem pedig jobbágyok. A Pallavicini-uradalom kertészei hamarosan felismerték, hogy a rövidebbet húzzák, ezért jogaik védelmére szervezkedni kezdtek. Maguk a hatóságok is elismerik, hogy az uradalom „törvényes szín alatt úgy összelancszemezi alárendeltjeit, hogy végre tűzhely és tető nélküli vándorlásra kell magokat elszánniok, vagy — nints más menekvés, — mindent megtenni a jövő gyümöltsnek minden reménye nélkül." Palásthy József, a Pallavicini-uradalom gyűlölt: később népítélettel megölt, balladában135 is megénekelt jószágkormányzója elhatározta (1851) a hitbizomány területén lévő ganyófaluk, kertészségek megszüntetését. „A negyvennyolcas törvény — summázza136 öregek elmondása után Tömörkény István — a jobbágyokat felszabadította. És úgy volt, hogy azoknak bizonyos földeket át kell majd engedni, amin eddig is éltek. Ez a rendes jobbágysággal meg is történt, annak joga volt hozzá. De nem volt joga a szerződéses telepeknek. Hogy az akkori magyar nyelven beszéljünk : a contractualisták nem urbariálison voltak, hanem allodialison. A kormányzó mégis attól tartott, hogy ezek is követelőzni fognak. Hogy ezt a bajt elkerülje, fölosz- 2 lattá a dohánytermesztő telepes községeket. S azoknak, akik már félig-meddig gazdaembereknek hitték magukat, tova kellett menni. A hajlék lemaradt a fejük fölül, csak a vándorbot maradt meg." Takács Lajos jegyezte föl egy ányási asszony visszaemlékezését : „Palásthy emberei horgot dobtak a tetőre, ökrökhöz kötötték és lehúzatták. Bent feküdt a gyerekkel az asszony, sült a kenyér. Hiába. Volt olyan ház, ahol lakodalmat tartottak. Annak sem kegyelmeztek. Szétszóródásuk, elkallódásuk — írja137 helyesen Takács — paraszti-polgári fejlődésünk nagy tragédiája volt." A földönfutó nép széthullott. Nagyobb számmal Kömpöc pusztán és Magyarszentmihály faluban138 húzódott meg.

133 Reizner J., Mindszent—Algyő.
134 Vedres I., Tanátsház. 19.
135 A róla született balladáról a folklór-fejezetben szólunk.
136 Tömörkény L, Új bor idején. 190. 13
137 Takács L., 135.
138 Reizner J., Szeged és Délmagyar ország. 13.
Ehhez a válsághoz járultak még a monopóliumra való áttérés zökkenői is, ami azonban a szegedi paprikakultúra páratlanul gyors föllendülését teszi másfelől lehetővé. A Temesközben is voltak hasonló esetek. Földesúri Sokan Mindszentre települve kubikosok lettek. így szűnt meg átmenetileg Sövényháza, Hantháza, Hatrongyos, Kűtörés, Pitricsom, meg több más. További, de már nem egészen gányó sorsukról Sövényháza önálló jellemzésénél szólunk.önkényből szűntek meg a szegediektől benépesített Lőrincfalva, népiesen Terján, továbbá Imretelek, Firigyháza gányófaluk. Mindezekről a települési viszonyok, kirajzások jellemzésénél bővebben is szólunk. A szegedi nagytájon Sövényháza, Algyő, Csany meg a többiek mellett, jelentős dohánytermesztése volt a szőregi uradalomnak (Szőreg, Szentiván, Gyála) amelyet átmenetileg Szeged bérelt, továbbá a Városhoz tartozó Tápé falunak, de Röszke, Szentmihálytelek kertészségeinek is. Mindezeknek népe — Tápé kivételével — leginkább Alsóvárosról vándorolt ki. Nen volt ismeretlen a ledolgozás sem. Az újkígyósi feleskertészök feléből művelték meg jógazdák, özvegyasszonyok dohányföldjét. A gazdánál ráadásul még részből kellett aratniok, a kukoricaföldet pedig harmadából megmunkálniuk. Ismeretes, hogy az ősi magyar nevén Temesköz, később Bánát, régiesen Bánátus néven emlegetett Maros—Tisza—Duna köze csak 1716-ban szabadult föl a török uralom alól. Addig az országhatárt a tiszai és marosi határőrség szerb granicsárjai védelmezték, és Szeged vára katonai erősség gyanánt fogta őket össze. Ennek jelentősége azonban most már megszűnik, Szeged elveszti hadi fontosságát. Pétervárad és Temesvár lép a helyére. A terület új szerzeménynek számít, és Temesvár székhellyel Temeswarer Bánat néven közvetlenül Bécs irányítása alá tartozik. Claudius Florimund Mercy egyébként nagyvonalú, de magyarellenes katonai kormányzósága alatt megindul a táj újjánépesítése.139 Gondosan ügyeltek arra, hogy a megfogyatkozott félhold közvetlen szomszédságába magyarok ne kerüljenek, nehogy a Rákóczi-emigráció építhessen rájuk. „Veszedelmes volna — mondja (1755) Bartenstein udvari tanácsos — a monarchia határszélein elégedetlen elemeket lakni engedni, mert a forradalmak, melyek az uralkodóházat Báthory, Bocskay, Bethlen  Gábor, Rákóczi György és Thököly alatt rémítgették, könnyen megismétlődhetnének." Mindenki letelepedhetett ezen a néptelen földön, csak a magyar nem. Főleg a szerbek és németek részesültek különleges kiváltságokban és kezdeményekben. Szentkláray forrásértékű kutatásaiból tudjuk, hogy a német falukat az 1772. évi Impopulations Haupt Instruktion jól átgondolt szabályai szerint építették.140 Ezek értelmében csak elegendőképpen emelkedett magaslaton, és mintegy 18—20 öl széles fo- és 6—8 öl széles mellékutcákkal volt szabad falut építeni. Egy egész háztelket 75—100 öl hosszúra és 12—15 öl szélesre hagytak. A házakat homlokzattal kifelé úgy építették, hogy a telek utcai oldalának egyik sarkában álljanak. Megfelelt ez a szépészeti és egyszersmind az arányossági szempontnak. A tűzveszély elhárítása céljából is hasznos volt, mert így minden lakóház 9 ölnyi távolságra esett a szomszédos házaktól. Istállókat, pajtákat nem volt szabad az udvaron keresztbe építeni, hanem folytatólagosan a lakóház hosszában. A falu közepére állították az iskolát, és egy tágas vendéglőt. Az iskola közfalak nélkül, nagy teremmel volt ellátva. Amíg a községi templom föl nem épült, istentiszteletet tartottak benne. A község ezen két főépülete, az iskola és a nagyvendéglő körül csoportosítottak 10—12 parasztházat. Ezeket régi német telepítvényesek kapták, akik tanáccsal látták el az újabb jövevényeket. Minden falu tervszerűleg középről kifelé épült, s az egymás után érkező gyarmatosok mindaddig nagyították, amíg a tervrajzban megszabott terjedelem és lélekszám el nem éretett. Emelte e német faluk szépségét az utcák és kertek dús befásítása is. Minden gazda köteles volt háza elejét és kertjét az éghajlatnak megfelelő gyümölcs- és egyéb könnyen tenyésző lombos fákkal sűrűn beültetni, és a fákat lelkiismeretes gonddal ápolni." „Nem is lát — írja141 egy ismeretlen utazó — az ember Magyarországon olyan szép és rendesen épült falukat, mint a Bánátusban a német colonisták falui." Ezek a telepítési elvek célszerűnek bizonyulván, hatottak a későbbi bánáti magyar faluképekre is. A magyarság letelepedésére csak akkor kerül sor, amikor a Bánát katonai kormányzását Mária Terézia megszünteti (1779) és visszaállítja rajta a régi magyar közigazgatási rendszert: Torontál, Temes, Krassó-Szörény vármegyét. Ekkorra azonban a táj modern néprajzi képe főleg szerbek, románok, németek, továbbá bolgárok, franciák, szlovákok, csehek, horvátok, sőt spanyolok142 betelepedésével kialakult, az északabbról ide áramló magyarság már csak kisebbségként kereshetett itt új életet. Jellemző, hogy Bácska magyarsága inkább Dunántúlról, illetőleg palóc vidékről és Jászságból jött. Szegediek a XVIII. század folyamán szórványosan telepedtek meg a Tisza mentén : Magyarkanizsán, Zentán, Adán, de főleg Óbecsén, továbbá Szabadkán, így a vízenjárók, éspedig hajósok, faragók, halászok, továbbá  mesteremberek. Hamarosan, egy-két emberöltő múlva azonban már beolvadnak a többség ö-zo magyar közösségébe. Mindez még alapos levéltári vizsgálatra vár. Ezzel szemben a Temesköz, vagyis Bánát magyar népe túlnyomóan a szegedi tájról rajzott ki, nagyjából 1779—1848 között. A bánáti föld ui. még mindig elég néptelen volt, a kamarai igazgatás nem tudott vele boldogulni, nem jövedelmezett.

139 Szentkláray J., Mercy kormányzata a Temesi Bánságban. Budapest 1909.
140 Szentkláray J., Száz év Délmagyarország történetéből 438. A telepítésekhez még Vass P.. A gyarmatosító Szeged. Szeged 1879; Reizner /., Szeged és Délmagyarország. Szeged 1894; Szentkláray J., A csanádegyházmegyei plébániák története. Temesvár 1898; Uő., Schematismus cleri dioecesis Csanadiensis pro anno jubilari MDCCCC. Temesvárini, 1900; Csernovics D., A délmagyarországi kincstári birtokok és telepes közösségek múltja és jelene. Arad 1913; Bodor A. A délmagyarországi telepítések története és hatása a mai közállapotokra. Budapest 1914; Banner J., Szegedi telepítések Délmagyarországon. Földrajzi Közi. 1922; Legújabban Gyimesi S., A telepítvényes falvak „felszabadulása". In: Szabó L, A parasztság a kapitalizmus korában. 18^3—1914. Bp. 1965, 154—206. Számos utalás a mieinkre is.
141 Egy néhány hazai utazások leírása. Bécs 1796.
142 Baráti L., A becskereki spanyol telep. Tört. és Rég. Ért. Temesvár 1892. 134

Ezen a helyzeten változtatni kellett. Ezért II. József mindjárt uralkodása legelején elrendelte a volt bánáti kamarabirtokok elárverezését. A kisebbek Temesvárott, a nagyobbak Bécsben kerültek eladásra. Az árverésen mindenki, még külföldi is résztvehetett, ha az örökös tartományok valamelyikében letelepedett. József a Bánátot archimedesi pontnak tekintette, mellyel kifordíthatja sarkaiból a magyar nemesség kizárólagos birtokjogát. A gazdag idegenek azonban nem tartották az itteni viszonyokat szilárdaknak, kezdetben a magyar nemesség sem vásárolt. így aztán inkább csak meggazdagodott örmény, szerb és görög kereskedők jelentkeztek vevőnek. Az árverés egészében nem volt helyes és célravezető, ezért az udvar később a törvényes adományozás útjára lépett. Ferenc király alatt, már 1792-ben kidolgozták a további eljárás körvonalait.143 A bennünket itt közelről érintő bánáti tájra nézve úgy döntöttek, hogy lehetőleg minél több birtokot kell eladományozni. Megindultak a napóleoni háborúk: szüksége volt a kincstárnak pénzre, de a mezőgazdasági termelés fokozására is. Nem ránk tartozik a most következő telepítési folyamat történetének részletezése, a lényeges mozzanatokat már feltárták. Elég legyen itt annyi, hogy a temesi kerületben a magyar kamara 95 helységet és 3 prédiumot jelölt ki eladásra. Ezeken az évszázadok óta pihent földeken — ösztönözve a háborús konjunktúráktól is — magas színvonalú allodiális gazdálkodás indul meg, amelynek eszmei kialakításában többek között a szegedi Vedres István is eredményesen vett részt.144 A jobbágyrendszer itt a nagy munkaerőhiány miatt sem állítható már vissza, így a mi idevándorolt szegedi dohánykertészeink sem jobbágyok, hanem szerződéses viszonyban állanak az urasággal. Láttuk azonban, hogy ami az első időkben kedvezőnek látszott, az a szabadságharc jobbágyfelszabadító vívmányai után itt is kegyetlenül megbosszulta magát : a törvényt nem vonatkoztatták rájuk. így aztán megmaradtak bérlői, sőt béresi állapotban. Sanyarú sorsukról Kálmány Lajos többször megemlékezik, és kiáll érettük. A következőkben kísérletet teszünk a temesközi magyarság, elsősorban a mi Szegedről kirajzott népünk néprajzi jellemzésére. Máig klasszikus forrásunk Kálmány Lajos gyűjtése, amelyhez voltaképpen csak a magunk rövid néhány napos megfigyeléseit (1965) adhatjuk hozzá. Kálmány volt az, aki — Szentkláray JenŐ történeti kutatásaitól is ihletve — először dokumentálta, tudatosította, és vitte bele a tudományos köztudatba, hogy a Temesköz magyar népe közvetlenül vagy közvetve, majdnem egészében Szegedről rajzott ki. Az ő kutatásaiban villant föl először a szegedi nagytájnak, mint sajátos etnikai egységnek követelménye, körvonalazott valósága. Mint a maga művéről mondja :145 „tudtommal ez az első eset, hogy meghatározható magyar törzsökről más tájékra hajtott nép-ágat részletesen ismertetünk." Életművét és küzdelmeit méltatva, már Dégh Linda helyesen hangsúlyozza146 azt  is, hogy Kálmány „látta azt, hogy a Szegedről kivándorló nép új hazát keresve, csak úgy tudott letelepedni, hogy a kincstári birtokokat vásárló feudális urak kisebb jellegű magántelepítése révén létrehozott falukba húzódott. A maga korában azt látta, hogy az uraság a kapitalizmus gyorsabb iramú fejló'dése során, míg előzőleg meghosszabbítva a jobbágyi állapotot, bérló'i viszonyban megtartotta az abszolút függőséget, később egyik községet a másik után pusztítja el." „Kálmány — folytatja Dégh Linda — nem az idillikus parasztot, a romantikus parasztideált látja, amit kortasai, hanem azt a komor képet, amit tapasztal, és amit a népköltés hangja is elétár: a parasztság útját a pusztulás felé." Mindenesetre ez a komor fölismerés csak még nagyobb erővel ösztönzi Kálmányt a minél kimerítőbb dokumentációra, de a népéért való helytállásra is. Kálmány kirajzott népünk települési képét tanulmányozva úgy találja, hogy Bánát soknépű világában azért tudott a lábán megállani, mert szoros kapocsban, láncszerűen nyomult előre. Olyan helyre nem telepedett le, ahol teljesen elszigetelődött volna magyar véreitől. „Szeged volt a forrás — írja 1880 tájáról visszatekintve —, melynek népéből erejét megújította. Szeged volt menedékhelye, ha a veszedelem távozásra kényszerítette: Szeged bölcsője, fenntartója ez ... áradatnak." Sajnos, Tömörkény csak epizódszerűen, ásatásokon megfordulva utal147 temesközi véreinkre : „Mily érdekes az néha, ha kint jár az ember Torontálban, s valami kis magyar telepre vetődik, amelyben a mi véreink, kivándorlottaink laknak. Akik bár már harmadik nemzedékrendben élnek is oda alá, de még mindig tartják a rokonságot a városhoz. Hej, azt az örömet! Olyant soha máshol nem lehet látni és tapasztalni. A féllovas parasztkocsi [ezen érkezett Tömörkény a körükbe] nem nagy parádé, láttára mégis mily különös gyönyörűségek támadnak kedves elhagyottaink szívében. És az első kérdések után, hogy hát maga csakugyan a Városból való, hogy hát hogy vannak a Városban. Ejnye, de régön nem voltunk otthon, az utána következő kérdés mindjárt az: ugyan mekkora adót szöd most a Város a néptül, azután amit szöd, visszafordítja-e a népre?" Kálmány megerősíti — más vonatkozásban mi is elemezzük —, hogy e kirajzások ösztönző oka: az önellátó szegedi nagycsalád az árutermelés következtében fölbomlott, és így a fiatal házasok is a maguk erejéből kénytelenek, de kívánkoznak is önálló életet teremteni, hiszen a bérleményt az elsőszülött fiúgyermek örökölte.148 Meg kell azonban említenünk, hogy a nagycsalád kötött világa már az új lakóhelyen is kisebb-nagyobb mértékben, hosszabb-rövidebb ideig, elsősorban egzisztenciális kényszerűségek miatt tartotta magát. Erről öreg szajániaktól hallottunk, de Majláthfalván még századunk elején sem volt ritka eset, hogy „az apa együtt lakik és dolgozik öt feleséges fiával, úgy, hogy a közös háztartásnak és birtokkezelésnek jóformán korlátlan irányítója az apa." Bármennyire is fájó, ki kell mondanunk, hogy Kálmány Lajoson kívül sem a Város hatósága, sem társadalma nem viselte szívén annak idejében Temesközbe szakadt népünk sorsát.

143 Nagy L, A magyar kamarai birtokok értékesítése a napóleoni háborúk idején. Budapest 1930.
144 Vedres /., Étschka kisded rajzolatja. Nemzeti Gazda 1815.
145 Kálmány II, V.
146 Kálmány Lajos Népköltészeti Hagyatéka 1,110.
149 147 Tömörkény I., Barlanglakók 397.
148 Paládi Kovács A., Az anyagi kultúra alakulása néhány délalföldi (bánsági) magyar faluban. Népi kultúra — népi társadalom VII, 291.
Teljesen magára hagyta. Talán nem merte érdekükben a vármegyei magyar kiskirályok ellenében a kesztyűt fölvenni. Amíg a magyarosítás veszélyes illúzióiért tíznél több középiskolai internátus működött Szegeden, a lelkünkből lelkedzett temesközi és tanyai népünk fiainak számára még csak egy árva alapítvány sem volt. 149 
A szegedi dohánykertészek lehetőleg időbeli sorrendben fölsorolva, puszta magukban vagy más népekkel, népelemekkel összefogva a következő Csongrád, Torontál, Temes, Csanád, Békés, Arad megyei, bácskai birtokokra, illetőleg helységekbe települtek : Szőreg (1712, 1785), Kiszombor (1712), Makó (1712, de nyilván már előbb is), Deszk (1712? 1801), Sövényháza (1720 táján), Mindszent (1720 táján, halászként talán már előbb is), Földeák (1729?), Röszke (1740 táján), Ludas (1740 táján), Százegyháza (1743, később feloszlik), Mártély (1758), Majdan (1770), Rabé (1773), Béba (1773), Pusztakeresztúr (1773), Torda (1776), Kisorosz (1776), Budzsák (1776, a múlt század legelején fö\osz\ik),Nagykikinda (1776 táján), Klárqfalva (1777), Térvár (1777), Újszentiván (1777), Csanytelek (1777), Törökkanizsa és Jozefova (1780 táján), Monostor (1782), Cra&ű (1782), Morotva (1782, de 1832-ben föloszlik), Гё/уаи (1783), Ószentiván (1783), GJŰ/Ű (1783), Ráckörösztúr (1783), Bakóvár (1783), Padé? (1784), Lukácsfalva (1785), Vërbica (1785), Kissziget П785, a szabadságharc alatt elpusztul), Verbovicasziget (1785, a szabadságharc alatt elpusztul), Töröktopolya (1790), Ótelek (1793 táján), Cmy;ű (1794), ^eoí/ra (1795), Magyarszentmihály (1796), 7ö7?a (1797), Porány (a XVIII. század legvégén), C'érnabara (1800 táján), Lé?/e (1800 táján), Tiszaszentmiklós (1803), Magyarszentmarton (1806), Száján (1806), Vödrösháza (1808, később föloszlik), Jázova (1810), Hodics (1810), Bégaszentgyörgy (1810), Újkígyós (1815), Akács (1817), Kisiratos (1818), Majláthfalva (1819), Albertfalva (1819, de már 1825-ben föloszlik), Kirigyháza (1820, később föloszlik), Oroszlámos (1820), Törökbecse (1820), Vrányova (1820), Dézsánfalva (1821), Л/?яш (1821), Sog (1821 után), Imretelek (1825, de 1870 táján föloszlik), Udvarnok (1825), Ferencszállás (1830), Szentmihálytelek (1830 táján), Battyánháza (1838), Tiszahögyös (1838), Tamásfalva (1840), Pusztaföldvár (1841), Dombiratos (1841), Г/у/я/и (1842), Kübekháza (1843), Zimándköz (1843), Keglevichháza (1844), Urményháza (1844), Sasülés (1848 után), Ötvösd (1869), Józsefszállás (1869), Bácsgyulafalva (1883), Simonyifalva (1883), Felsőmuzslya (1890). Kisebb szegedi magyar elemeket emlegetnek még Neuzina, Zichy falva, Klopódia, Udvarszállás bánáti, Dezsőháza Arad megyei falukban, amelyek így még tisztázásra várnak. Ezenkívül a kutatás bizonyára még más helységek lakosságáról is ki fogja mutatni, hogy egészében vagy részben szegediek telepítették be. Az adatszerű bizonyításra az egyes helységek ismertetésénél kerül sor. A telepítők vagy az új földesurak (Torda, Csóka, Száján, Kisorosz, Tiszaszentmiklós, Törökkanizsa, Terján, Lukácsfalva, Tamásfalva, Újkígyós, Deszk stb.), vagy Szeged városa (Kistelek, Újszeged, szőreg, Szentiván, Rabé, Röszke, Szentmihálytelek stb.), esetleg maga a a kamara, vagyis a magyar kincstár (Magyarszentmárton, Majláthfalva, Dézsánfalva, Apáca, Kisiratos, Dombiratos, Ótelek, Kübekháza,. Gyulafalva stb.). E folyamatokat a kutatás lényegükben, de inkább csak körvonalaikban már föltárta. Az egyes helységek jellemzésénél olykor visszatérünk hozzájuk. Szükséges azonban még a múlt század derekának megújuló kamarai telepítéseiről, majd az Überland és gewehrscheinista földkről szólanunk. A kincstári birtokokon — fejtegeti Csernovics150 Diodor — V. Ferdinánd idejéban a dohánytermelés is kezdett föllendülni. Az udvari kamara birtokokat kamarai igazgatóságokra, ezeket meg kamarai tiszttartóságokra osztotta. A birtokokat bérlő társaságoknak adták, majd ezek 8—18 katasztrális hold részeket adtak egyes »családoknak haszonbérbe. Az így támadt kincstári dohánykertészségek 100—200 családból tevődtek össze, és legtöbbször a kincstár előzetes megkérdezése nélkül községekké alakultak. „A haszonbérlő dohánykertészek kötelezve voltak bizonyos földterületen dohányt termelni, és a dohány felét ingyen, másik felét megszabott árban a kincstárnak átadni." A bérlő társaságok gondoskodtak földről az iskola, templom, pap, jegyző számára is. A kincstár kamattalan pénzelőleggel, épületfával, dohánykukával is támogatta Őket. Az 1873. évi XX. törvénycikk kimondja az addig haszonbérelt kincstári birtokoknak törlesztéssel való eladását. Az überland, másként überlandialis föld151 voltaképpen maradványföld volt : művelésre eredetileg alkalmatlan terület, amely csak gondos munkával vált termővé. A bánáti urasági földek telkesítése után fennmaradt földeket az uraság tetszése szerint bérbe adhatta. Ezekre szegedi dohánykertészek is települtek. Különleges föltételek és körülmények között születtek a XVIII. század folyamán a bánáti katonai kormányzóság területén a gewehrscheinista, gewehrnista, vagyis határőr faluk (Újszeged, Térvár, Majdan), még a vármegye visszaállítása előtt. Ezek fuvarozási és egyéb kötelezettségek fejében házhelyet, haszonbéres kerti földet kaplak, amelyet valamikor gewehrscheinista telek néven emlegettek a hatóságok. A földesúrral, illetőleg kincstárral kötött szerződésben minden gányócsaládnak egy-egy numerus föld járt jogokkal és kötelezettségekkel. A numerus, parasztosan nomërus, numera eredetileg falusi háztelket, portát jelentett, amelyhez szántóföld is tartozott. Főleg gányófalukban emlékeznek rá, és nyilván csak a XVIII. századi újjátelepítések idején, az allodiális gazdálkodás függvényeként bukkannak föl. Nagyságuk falunként változik, de általában 20 hold körül mozognak. Haszonbérük holdanként 2—3 ezüst forint. így Újkígyóson eredetileg 5 kishold belsőségből és 20 kishold határban elterülő szántóból álló birtokegységet jelentett. A belsőségen volt régebben a ház és a dohányföld. A külsőség, szántó nagysága természetesen az eredeti, 1815. évi kiosztáshoz képest az idők folyamán már nagyon megváltozott. Kübekházán a numerus 16 hold volt, amelyből 12 hold szántó, 1,5 hold kaszáló, 1,5 hold legelő, 1 hold beltelek és kert. Jázován 14 holdból álló birtokegység, amelyhez a vízvette területek árvízmentesítése után még 1 hold járul.

149 Kissé megkésve, már hiába is ajánlotta Quintus [Kenedi Géza]: A szegedi gondolat. SzH. 1915, 257. sz.
150 Csernovics Diodor műve szerint mindjárt meg is váltotta magát Urményháza, Magyarszentmárton, Kübekháza, Keglevichháza, Pusztaföldvár, Dombiratos, Kisiratos. 137
151 Kiss K., Az überlandföld. Szeged 1899.
Ez a terület ma már sok apró, szétszórt birtokrészből áll. Tordán volt nagynumera 25, és kisnumera 17,5 hold. Ószentivánban 95 numera volt, amely egyenként 16 hold földből állott. Ebből 3 hold kötelező dohányföld, 3 legelőrész, a többi saját, tetszés szerint fölhasználható tulajdon. A sövényházi nomërus 16 hold belsőségből és 13 hold legelőből állott. Ismeretes volt egyébként valamikor Tápén is. Itt azonban a nagyságára már nem emlékeznek. Dohányföld is tartozott hozzá. A pajor ismeretes, illetőleg emlékezetben él Tiszaszentmiklóson, Padén, Szőregen : 32 holdból álló birtokegység, amely több helyen lévő kisebb földrészekből is állhat. Kisebb egységei a 16 holdból álló félpajor és a 8 holdnyi fertály. Tiszaszentmiklósnak valamikor 170 pajorja volt. A pajor emlékezetét Tápén a réti Pajor, Pajorok dűlőnév is Őrzi. Részei: Alsópajor, Fölsőpajor. A Tisza szabályozása előtt a tápai gazdáknak itt cölöpökre épített istállóik voltak, sőt magasan álló karámokat is építettek, ha hirtelen áradás öntötte volna el a réti legelőt. Sokszor csónakon vitték ki a Pajorba a jószágot, ahol az apadás folytán már zöldelo szigetek voltak. A tápai lakosság egy része a Víz idején ide menekült. Térjünk azonban vissza a numerushoz, amely tehát átlagban 20 hold terjedelmű bérlemény volt. Ebből 2—4 holdra épült a ház, pajta, istálló. Itt volt mellette a palántáskert, de természetesen maga a dohányföld is. Az ilyen portának Temesközben máig belövök neve is hallható. Ennek megfelelően a falu alaprajza széles, nagy kiterjedésű, az utcák messzire esnek egymástól. Nyomait ma is világosan őrzik személyes tapasztalataink szerint Száján, Torda, Újkígyós, Gyulafalva belsőségei. „A kisebb, leginkább dohányültető községek — írja a múlt század nyolcvanas éveiből Kálmány Lajos152 — mint Torda, Száján, Jázova négyszögűek, elég széles utcájúak s csinos házúak, de a házak egymástól messzisen vannak. Minden háznak van udvara, kertje és végiben szántóföldje, mi összesen minden háznál két-két láncot tesz ki." így az egyik ház kiabálja a másikat, amint mondani szokták. „Mikor káplán voltam Szajánban — írja máshol — kocsin voltam kénytelen a faluban járni a betegekhez." Kertészeink — főleg újkígyósi tapasztalatainkat összegezve — úgy mondták, hogy dohányra építőitek. Ezt úgy értették, hogy a gányóház, kertészház megfeleljen foglalkozásuknak. A kezdeti nehéz anyagi körülmények miatt a lakóház eredetileg csak két helységből állott. Az utcára néző szoba méreteit föltűnő nagyra szabták : az épület hosszában rendesen 8X5 négyszögöl volt. Itt folyt ugyanis a hidegek beálltával a kemence melegénél, amelybe dohánykóróval is fűtöttek, a simítás, csomózás olykor két párhuzamosan felállított hosszú asztalon is. A konyha valamikor szabadtűzhelyes volt. Az ereszét, színalja újabb, jó félszázados fejlemény. Az udvar belső részén foglalt helyet a szokott mellékhelyiségek mellett a dohánypajta, amelynek kezdetlegesebb, rögtönzött fajtája a repülőpajta, színpajta szegényebb portákon máig látható. Ennek négy oszlopon álló teteje volt, oldalai nincsenek. Mindenfelől járja tehát a szél. Tartó oszlopainak potos, azoknak a vízszintes rudaknak pedig, amelyekre a kuka segítségével a dohányköteleket fölakasztják, szërgyia a neve. Teteje sokszor csak szár, szalma. Az udvar egyik sarkában a sövény-, olykor vertfallal övezett palántáskert, palántás. Mindjárt mellette a földek felé a szűrű, majd közvetlenül a még meg nem osztott belsőségekhez tartozó néhány holdnyi szántó, dohányföld. E leginkább temesközi, bánáti kirajzások társadalmi jellege kétségtelen. Csak néhány település történik közöttük hivatalos, állami szervezéssel. Valamennyit jellemzi azonban, hogy legtöbbször nem az ország minden részéből összeverődött családok keresik itt boldogulásukat, hanem közösségekről van szó. Kirajzott településeink folklórja és gazdasági élete az újabb helyi fejlemények mellett tanúskodik a szegedi népélet archaikus jellegeiről is. Ezt a kérdést itt nem vizsgáljuk tovább, de a megfelelő helyen a rendelkezésünkre álló anyagot mindenütt beleépítjük a munkánk egészébe. Különösen jó szolgálatot tesznek azok az archaikus elemek, megrögzött régiségek, amelyeket az anyavárosban már régóta hiába keresünk. Itt a történeti szemlélet fokozott alkalmazására is lehetőségünk adódik. A jugoszláv Bánátban élő népünk megőrizte nyelvének ö-zo színeit. Még él benne a mesemondó készség. Hagyományvilága is sok tanulsággal szolgál. Gazdasági élete a dohánytermesztés nyomán fejlesztette belterjes, állandó kísérletező, kertészkedő jellegét. Otthonán, korszerű viseletén, könyvszeretetén viszont már a civilizáció modern igénye is tükröződik.  

152 Kálmány II, XXI. 1

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése