Tamásfalva-Hetény
1462-ben Tamásháza néven említik, melyet
akkoriban a Beregszói Hagymás család bírt. A hódoltság alatt teljesen
elpusztult. A falu magyar népét Bedekovich Tamás földesúr 1840-ben
telepítette szegedi származású szajáni dohánykertészekből.[6][7]
1848–49-ben a szerb felkelők a helységet felperzselték, de a magyar lakosság még idejekorán a Maroson túlra menekült. 1854-ben már ismét benépesült és 1868-ban templomot is építettek a Szentháromság tiszteletére.
1848–49-ben a szerb felkelők a helységet felperzselték, de a magyar lakosság még idejekorán a Maroson túlra menekült. 1854-ben már ismét benépesült és 1868-ban templomot is építettek a Szentháromság tiszteletére.
A községtől északkeletre feküdt Hettény falu,
melyet pusztaként az 1723–25 évi gróf Mercy-féle térképen
találunk, Hettin néven. 1779-ben Torontál vármegyéhez csatolták
és később önálló község lett, melyet 1897 után Tamásfalvával
egyesítettek.
Az első plébániát alkotó mindkét község Gyertyámos
leányegyházaként működött egészen 1860-ig, majd Német Czernyához
csatolták.[8]
A helybeli plébánia építésére 1899-ben került sor, miután a helybeli
katolikus egyházközség megvette Balics József uradalmi jószágigazgatótól.[8]
Négyosztályos iskola már 1861-ban volt.[8]
A második világháború után német lakosságát elüldözték,
helyettük boszniai telepesek jöttek. 1965-ig a magyarcsernyei
községhez tartozott.[1]
Bálint Sándor
szerint: „TAMÁSFALVA a
Béga, idősebb népünk ajkán Böge mentén fekvő nagyközség. Vegyesajkú :
eredeti magyar—német lakosságának mostani összetételét nem ismerjük. Összeépült
és egyesült (1897) vele a németajkú Hetin, régi magyar nevén Hetény is.
Innen a falunak hivatalos szerb Hetin neve. A falu magyar népét
Bedekovich Tamás földesúr 1840-ben telepítette szajáni dohánykertészekből.235
Hirtelenében összeállított családnevei közül Szegedre vallanak: Csiszár,
Fodor, Lábadi, Móra, Szalma, Talpai. Házasságra vagy maguk között, vagy a
szintén szegedi gyökérzetű Magyarcsernye,
Ótelek, Magyarszentmárton fiatalságával lépnek. Szegedi származásuk
tudata máig él. Régebben a havibúcsúra mindig elzarándokoltak. A nagyvíz idején
befogadták menekülő szegedi rokonaikat. Sok legény szolgált a ferencjózsefi
korban más temesközi faluk, egyáltalán a Város, illetőleg a szegedi nagytáj
virágjával együtt a Nagyszebenben állomásozó császári és királyi 4.
huszárezredben. Tamásfalváról való ismereteinket a két világháború között Szőregre átköltözött Kanalas Györgytől
szereztük. Tőle tudjuk, hogy a falu máig ö-ző' tájszólást beszél,
hagyományvilága a szegedi táj archaikusabb rétegeit tükrözi. Ismerték a Molnár
Anna változatát, de sajnos, csak ennyire emlékeztek belőle :
Van
énneköm hat kűváram,
Hetediket
most csinálom.
A dűlőnevek közül a következőkre emlékeztek: Kűhatár,
Százlánc (a „Csillag" báró adta el nekik örökföldnek), Hercegfőggye,
Dojna, Kucsovics (személynévi eredetűek). Tamásfalván a nomëra 12
hold föld volt egy tagban. A kertészkedő embernek bosztányos a neve. A
dohány mellett jelentős a dinnyetermesztés is.
Magyarcsernye
CËRNYA régi hivatalos nevén Magyarcsernye, szerbül
Nova Crnja. Alapítója Csekonics József, a mezőhegyesi állami ménesbirtok
kormányzója, a zsombolyai uradalom birtokosa (1794). Buzitova pusztára
dohánykertészeket telepített a szegedi tájról. Itt keletkezett a falu.41 Utóda,
János újabb csőszteleki, de szintén szegedi származású gányócsaládokkal
fejlesztette tovább (1829), akik papjuk vezetésével jöttek új lakóhelyükre. Néhány, az anyavárosra emlékeztető', máig élő
családnév: Berta, Biacsi, Biczók, Vastag. Cërnya a szabadságharc és a
járványok viszontagságai ellenére is szép virágzásnak indult. Jelentős volt a
juhászata, a juhászok között pedig a mesemondás. Kálmány Lajos erről tudott, de
itt sajnos nem gyűjtött. A falu hagyomány világa megérdemelné az alapos
vizsgálatot. Megfordult a kezünkben Szabó Istvánnak a nyelvjárásról írt
újvidéki szakdolgozata, amely töretlenül tükrözi az anyaváros archaikus
népnyelvi sajátosságait mind hangzásban, mind a tájszavak egyezésében. 39
Adatközlőnk az alsóvárosi származású Huszta Géza (1898) volt. 40 Tömörkény
L, Munkák és napok. 394. Vö. még SzegSz. I. 211. 41 TorMon.
Tarján = Lőrincfalva
népünk és a szerbek ajkán Tarján, régi hivatalos
magyar nevén Lőrinzcfalva népes puszta Csóka körzetében. A falu már a
középkorban fölbukkan. Első előfordulása: 1256. Teryen. Igaza van
Borovszky Samunak, aki az Ősi magyar Tarján személynév magashangú
változatának tartja. így tehát koraközépkori magyar település volt. Borovszky
gyanítása szerint már a középkorban elenyészett. Puszta volt a hódoltság idején
is. Miután földrajzilag a csókái uradalomhoz tartozott, a Marczibányi- család
birtokába került (1783). Az uraság 1848-ban a maga keresztnevéről elnevezett Lőrincfalva
községet alapította itt. Mint Borovszky írja, ebben az időben tréfásan Budapest
néven is emlegetik, mert Csókától széles ér választotta el. Kálmány Lajos
gondosan összeállította a falu több helységből összeverődött, de lényegében
szegedi gyökérzetű népének adatait :
Közvetlenül Szegedről
jöttek: Balogh, Bitó, Bodó, Berta, Csamangó, Faragó, Födi, Gál, Gyömbér,
Kanizsai, Kalmár, Király, Kormányos, Lógó, Makai, Márki, Mészáros, Molnár,
Nagy, Pákai, Siska, Szőke, Vass, Vígh. Ezek. Jázováról valók: Bálint, Bartók, Biczók, Bodó, Czékus, Deák,
Faragó, Gyúkó, Harsányi, Jaksa, Kormányos, Lévai, Lőrincz, Márki, Mészáros,
Móra, Papp, Pákai, Simon, Süli, Szömörédi, Tóth, Vízi, Zsoldos. Szajánból települtek : Ambrus,
Bakos, Bene, Berki, Biczók, Bozóki, Csapó, Égető, Fekete, Fodor, Högyös, Holka,
Lukácsi, Palatínus, Prágai, Rúzsa, Süli, Szarvak, Szömörédi, Takács, Viski,
Zombori. Értesüléseinket Magas Imre
és Hegedűs Antal lelkészektől, továbbá a Lázár, Papp, Dobó, Kószó család
tagjaitól szereztük. 250 BorCsan. II, 636. 251 Kálmány III, XIV. 237 Kisoroszról jöttek: Bálint Bodor, Bodó, Botka, Fehér, Gazsó,
István, Kazi, Király, Kószó, Lázár, Némöth, Papp, Szécsi. Padéról valók: Bartos, Dohár,
Farkas, Kendörösi, Kiss, Kontér, Martonyosi, Mása, Márki, Móra, Némöth, Olaj,
Tóth, Szepesi. Törökkanizsáról
kerültek át : Bába, Csanádi, Bodó, Gera, Kálmán, Körösi, Nagy, Némöth,
Orbán, Papp, Pávó, Szíveri. Tiszaszentmiklósról
valók : Bogdán, Czékus, Gyömbér, Kertész, Lele, Lengyel, Lévai,
Madarász, Nagy, Simon, Sári, Szömörédi. Majdánról jöttek : Bálint, Csanádi, Domonkos, Lőrik, Madarász,
Micsik, Pávó, Podrás, Török, Venus. Csókáról valók: Dobó, Fodor, Fujtó,
Kanyó, Tóth, Váczi, Virágh. Imretelekröl származtak: Balogh,
Kántor, Kiss, Márkus, Miklós, Varga. Magyarkeresztúrról
kerültek ide : Baka, Bakos, Czirok, Gyurkó, Horváth, Kendörösi, Tamás. Algyőről valók : Bakos, Csikós,
Fodor, Plihány, Séra, Szabó, Vámos. Verbicáról származtak : Baráth,
Botka, Böllér, Bús, Fenyvesi, Juhász, Varga. Bébáról kerültek át: Ágoston, Kendörösi, Lőrik, Mihók, Muhari,
Tóth. Budzsákról valók: Habi,
Horváth, Némöth, Ricze, Tóth. Monostorról valók: Bálint, Kanalas,
Szíveri, Viola. Tordáról jöttek
: Bodó, Gyönge, Szánthó. Firigyházáról
települtek : Dobó, Faragó, Juhász. Oroszlámosról származtak: Bálint, Hődör, Vass. Szőregről kerültek át : Kanizsai,
Micsik. Ószentivánról való : Molnár.
Klárafalváról jött : Hódi. Tápéról vándorolt ide : Fodor. Ez összesen 195 családot jelent. Biztosra
vehető, hogy az Aranyhegyró'l származó Kószó, Papp, a Bácskáról áttelepülő'
Kormányos, Rácz, Szeles, a Kübekházáról való Högyös, Hódi, Kucora, a
Podlokányról idekerülő' Mészáros, Török család szintén Szeged népéből
került ki. Kálmány még 43 családot sorol föl, amelyeknek szegedi eredetét nem
meri biztosra állítani, de nyilvánvalóan legalább fele ilyen közöttük. Tegyük
még ezekhez hozzá a magunk gyűjtéséből a Bata, Csipak, Lábodi, Nyomtató,
Törköly családokat. A névsorból világosan kitűnik, hogy itt Szeged
kirajzott, de helyét nem lelő, nyugodt élethez, emberi biztonsághoz nem jutó
agrárszegénységéről van szó. A földesúr nyilván ígéretekkel áltatta, amikor ide
csalogatta őket. Kálmánytól azt is tudjuk, hogy a nép emlékezete szerint
Marczibányi Lajos már a múlt század legelején rútul visszaélt kertészeinek
bizalmával. „Azzal az ámítással, hogy meg kell újítani, beszedte és többé
vissza sem adta a nép örökföldjéről szóló írásokat. Hasztalan volt minden
utánjárás. A földesúr hajthatatlan maradt, kénytelenek voltak felesekké lenni.
Feles község korában a lakosság egy része folyton változott. Az ötvenes években
egész utca bolgár telepedik le, a nyolcvanas években pedig németeket is szerződtet
a földesúr a magyarok mellett. A bolgár és német azonban már pár év alatt
elpusztul Lőrincfalváról. Pusztává Sváb Károly földesurasága alatt lett".
Terján azóta népes puszta, gazdag hagyomány világgal. Hasonlóképpen pusztult el
Imretelek is. TÉRVÁR 234
Köszönjük Péter László kiegészítéseit. 235 EAIV, 131. 228
”
Szaján
A helység neve ősmagyar személynév, nagy valószínűséggel
az 1255-ben Bodrog megyében birtokos Zeyhan kun herceg nevét
viseli. Szabó Dénes szerint kun eredetű, totemre utaló személynév. Jelentése:
gyík.[2]
Első írásos említése 1449-ben Zayhan néven
történt.[3]
Történészek szerint a környékbeli pogány kori halmok
bizonyítják, hogy Szaján mai területén már az ókorban is laktak emberek. Az 1806-os
évben Szaján telepítésekor az építkezések alkalmával faragott kőből álló,
erősen szerkesztett épületalapokat, továbbá a római korból származó arany- és
ezüstérmeket és az első magyar királyok idejéből eredő érmeket is találtak itt.
Okleveles adatok csak a XV. század közepétől kezdve
vannak róla. 1449-ben számos kisebb nemesi család volt itt birtokos,
mint a Baan, Baronyai, Bocsári, Gerese, Jogsus, Kónya, Posztós, Szabó, Szajáni,
Szeles, Thege és Török. Ekkor már plebániája is volt. A XVI. század elején
Vingárti Geréb Mátyás is szerzett itt egy részt, melyet azonban Horogszegi
Ferenci Györgynek adott.
A mohácsi vész után a nemes birtokosok és jobbágyok elmenekültek innen. Később Cserepovics Gáspár kérte el a falut a királytól, de ő magtalanul hunyván el, a gazdátlan falura 1560-ban Szentgotthárdi Márton, Dóczy Gergely és Kelemen eszközöltek ki királyi adományt.
A mohácsi vész után a nemes birtokosok és jobbágyok elmenekültek innen. Később Cserepovics Gáspár kérte el a falut a királytól, de ő magtalanul hunyván el, a gazdátlan falura 1560-ban Szentgotthárdi Márton, Dóczy Gergely és Kelemen eszközöltek ki királyi adományt.
A XVII. században puszta maradt, jóllehet a király 1655
június 25-én, mint falura állított ki reá adománylevelet Lessenyei Nagy Ferenc
és két társa részére. Pusztaként 1718-ban a becskereki
tiszttartóság alá került, mely bérbeadta. Az 1723-25. évi
Mercy-féle térképen Szaján nem található sem a lakott, sem a lakatlan területek
között. Az 1720-as évekből származó temesvári okmányokban azonban már
szerepel Szajánpuszta elnevezés alatt.
1798-ban a 9500 kat. hold kiterjedésű birtokot
Tajnai Tajnay János vásárolta meg, aki 1806-ban Szeged környékéről, továbbá az algyői uradalomhoz
tartozó Hantháza
kertészségéből 800 katolikus lelket telepített le. 1816-ban az
elpusztult Vedresháza
kertészei is csatlakoztak hozzájuk. 1849 januárjában a délről fölvonuló
szerb szabadcsapatok négy ház kivételével fölégették Szajánt, zsúpfödeles
templomával és két iskolájával együtt. Kovács János akkori plébános bölcs
utasítására a lakosságnak két nappal korábban sikerült elmenekülnie Szegedre,
majd a szabadságharc sikeres tavaszi hadjárata után visszatért a fölperzselt
faluba, és romjaiból újjáépítette és terebélyesítette Szajánt. Nagyobb, de még
mindig zsúptetős templomot és iskolát épített. Még 1849-ben a helység
közelében németajkú települőkből Vilmatér helység keletkezett, mely nevét
Tajnayné szül. Jeszenszky Vilmától vette. Ezt a helységet 1883-ban
Szajánnal egyesítették. 1855-ben árvíz pusztította el a község határát, 1873-ban
pedig kolera dúlt itt, mely sok áldozatot követelt. Az 1885. és 1891.
években körülbelül 1700-an vándoroltak ki a helységből.
A Nagy-Balogh-féle kastély
1894-ben Szajánnak már csaknem 3800 lakosa volt.
Ekkorra már szűknek bizonyult a falu, ráadásul a báró Révaytól, az új
földesúrtól bérelt földek adósságát sok-sok család nem tudta törleszteni, és
megfosztották minden javától. Ekkor kezdődött Szaján lakosságának
megfeleződése, és egyben két új település létesítése is. Előbb a mai Bácsgyulafalvára költözött el 1883-tól
kezdve 220 családdal 1100 lélek, utána 1890-ben még egy érvágás érte
Szajánt: 154 családdal mintegy 800-an települtek át Felső-Muzslyára. A falunak mintegy 1600 lakosa maradt.
1945 kora tavaszán megejtett vagyon- és
lakosság-összeíráskor Szajánnak 602 háza és valamivel több mint 2000 lakosa
volt. Az 1960-as évek derekától kezdődő elvándorlással ismét
megfeleződött a lakosság száma.
A községbeli három úrilak közül az egyiket a Szamek
család építtette 1893-ban, a másikat a Fehér család ugyancsak 1893-ban
emeltette, a harmadik Nagy-Balogh-féle 1911-ben épült. A római katolikus
templom Bonnaz Sándor csanádi püspök költségén, 1880–81-ben
épült. – A Magyar Katolikus Lexikon 1810-et említ építésének dátumául. 1931-ben
szentelték föl.[4]
Történelmi települések
Szaján közelében feküdt a középkorban Sokhalom falu, melyre 1468-ban az Otvánteleki család nyert adománylevelet. E tájon feküdt továbbá Debelyhát falu is, melyet I. Ferdinánd király 1561 június 2-án több más, Csanád vármegyébe sorozott faluval együtt, Kerecsényi László gyulai kapitánynak adományozott. Emlékét a Debeli-háti puszta őrzi.Temesfalva- Dragsina
Temesfalva (azelőtt Dragsina). A Temes-folyó mentén
fekvő kisközség. Házainak száma 175, lakosaié 1019, a kik közül 327 a magyar,
665 a románajkú és nagyrészt róm. kath., gör.-kath. és gör.-keleti vallású.
Postája, távírója és vasúti állomása Nagykövéres. A XV. században már románok
lakták, a kik Brassó vármegye magaslatairól húzodtak le a Temesmellékére.
1453-ig királyi birtok volt, a mikor V. László király Hunyadi Jánosnak
adományozta, a kit 1454-ben az aradi káptalan iktatott itt be. Mátyás király
1464-ben Temeshelyi Dési Péternek és Balothai Miklósnak
adományozta. Később Corvin János birtokába került, a kinek révén
1514-1516-ban Brandenburgi György őrgróf bírta. Ekkor öt jobbágytelke
volt. 1617-ben már puszta, melyet Bethlen Gábor vett zálogba. Ezután
ismét románok szállották meg. Az 1723-25. évi gróf Mercy-féle térképen Dragschina
alakban van megjelölve. 1807-ben a vallás- és tanulmányi alap birtokába ment
át, mely jelenleg is a legnagyobb birtokosa. 1835-ben magyarok telepedtek ide
és ők építették ki az eddig rendetlen fekvésű helységet. A gör.-keletieknek
templomuk, a gör.-katholikusoknak kisebb imaházuk van itt. A Temes bal partján
valami épületromnak az alapzatai láthatók. Eredete azonban ismeretlen. A
községhez tartozik a közalapítványi uradalom pusztája, Fedlicska-majorja és
Armara-majorja. Forrás: Reiszig Ede, Temes vármegye községei
Temesfalva Te (Buziásfürdő-NyÉNy, a Temes b. p. közelében) 1442: kenezius de Draxafalwa (Cs 2: 35). 1723-5: Dragschina (Mercy-térkép). 1808: Dragsina, Dragschina (46). 1888: » Buziási js (Je 299). 1913: Temesfalva Te vm Buziásfürdői js (Az). - 1909/19: Dragsina, D, L 896: r 561; m, n, szlovák (68). = Su 1: 209. 1442-1851. [32 C]
Forrás: Erdélyi helynévkönyv
Temesfalva Te (Buziásfürdő-NyÉNy, a Temes b. p. közelében) 1442: kenezius de Draxafalwa (Cs 2: 35). 1723-5: Dragschina (Mercy-térkép). 1808: Dragsina, Dragschina (46). 1888: » Buziási js (Je 299). 1913: Temesfalva Te vm Buziásfürdői js (Az). - 1909/19: Dragsina, D, L 896: r 561; m, n, szlovák (68). = Su 1: 209. 1442-1851. [32 C]
Forrás: Erdélyi helynévkönyv
Temesság
(románul Şag, németül Dreispitz,
korábban Schag) község Romániában Temes megyében. 2004-ben az addig
hozzátartozó Parác falu önálló községgé alakult.
Temesvártól
10 km-re délre fekszik.
1333-ban
Oyczewsagi néven említik először. A török korban vára volt, melyet
1552-ben Ali pasa foglalt el. 1791-ben németek telepedtek meg itt. 1910-ben
2124, többségben német lakosa volt, jelentős román és magyar kisebbséggel.
A trianoni békeszerződésig Temes
vármegye Központi járásához tartozott. 1992-ben társközségével együtt 4006
lakosából 3060 román, 550 magyar, 233 német és 61 cigány volt.
Parácz
Parácz. A Temes-folyó mindkét partján fekvő
nagyközség. Házainak száma 478, lakosaié 2739, a kik nagyrészt románajkúak és
gör.-kel. vallásúak. Postája, távbeszélője és vasúti állomása helyben van. E
tájon feküdt a középkorban Maráz helység, a melyről első ízben az
1332-37. évi pápai tizedjegyzékekben van említés. 1417-ben már városi
kiváltságokat élvezett. Midőn 1456-ban Hunyadi János több más birtokkal együtt
V. László királytól adományba kapta, már ismét csak falu volt, sőt 1478-ban
puszta s a magvaszakadt Vitéz Péter birtoka, melyet Mátyás király Csáki
Mihály királyi udvarnoknak adományozott A török hódoltság végén lakott hely
volt. Az 1717. évi összeírásban már Paraz alakban találjuk, 84 házzal.
Az 1761. évi hivatalos térképen kincstári altiszttartóság székhelyeként
szerepel. 1821-ben a csanádi káptalan nyerte adományul. 1838-ban 124 1/8-ad
egész jobbágytelket írtak benne össze. Jelenleg a csanádi székeskáptalannak és
a Paráczi Bécsy-családnak van itt nagyobb birtoka. A róm. kath. templom
1909-ben, a gör.-kath. 1905-ben, a gör.-kel. románoké 1896-ban és a gör.-kel.
szerbeké 1851-ben épült. Van itt gazdakör, tűzoltó- és lövész-egylet,
dalegyesület, hitelszövetkezet és gőzmalom. A községhez tartoznak:
Szentgellért-major, Bálint-, Beiszer-, Bősz-, Gedeon- és Ugorila-tanya, a
József- és Paráczi-major. Az 1912. évi tavaszi árvíz a községben óriási károkat
okozott.
Monostor
Monostor. A vingai járásban fekvő nagyközség. Házainak
száma 369, lakosaié 1913, a kik között 460 a magyar, 239 német-, 992 román- és
362 szerbajkú és közöttük a róm. katholikusok és a gör.-keletiek vannak a
legnagyobb számban. Postája és távírója Monostor, vasúti állomása Vinga. A XIV.
században Arad vármegyéhez tartozott. 1285-ben a Csanád-nemzetség
birtoka. Az 1332-35. évi. pápai tizedjegyzékben az aradi főesperesség plebániái
között találjuk felsorolva. A XV. században már Temes vármegyéhez számították.
1454-ben és 1465-ben a Tariak birtoka. 1479-ben a király birtokában
találjuk. 1598-ban Török István volt a földesura. Az 1717-iki
összeírásban 38 házzal fordul elő a temesvári kerületben. Románajkú lakosai
1717 után jöttek ide. Az 1723-25. évi gróf Mercy-féle térképen még lakott hely,
az 1761. évi térképen azonban már pusztaként van megjelölve; de azért
postaállomás volt. 1797-ben a Monostori Izdenczy-család nyerte
adományul, mely 1883-ig volt itt birtokos. 1883-ban gróf Khuen Antalné
szül. báró Izdenczy Angelika és gróf Woracziczky Henrikné szül. báró
Izdenczy Karolina, 1894-ben gróf Woracziczkv Jánosné, szül. gróf Khuen Sabina,
gróf Lodron Albertné, szül. gróf Khuen Angelika; továbbá gróf
Woracziczky Henrikné voltak itt birtokosok. Jelenleg gróf Woracziczky
János és Huba Miksa a legnagyobb birtokosai. A községbeli gör.-keleti
román templom 1830-ban, a szerbeké 1897-ben épült és a róm. katholikusoknak
imaházuk van itt, a báró Izdenczy-örökösök pedig szép családi sírkápolnát
építtettek. Az itteni egyik kastélyt báró Izdenczy József 1834-ben, a másikat
gróf Woracziczky Henrik 1891-ben építtette és mindakettő gróf Woracziczky
Jánosé. A kastélyban érdekes levéltár és okiratgyűjtemény látható. Itt van báró
Izdenczy András nagykövetnek a XVIII. század elejéről származó útleírása is,
melyet akkor írt, mikor a portánál követségben járt. A lakosok két
hitelszövetkezetet tartanak fenn. A gróf Woracziczky-féle uradalomban gőzmalom
is van. A határban még a 80-as években régi monostor romjai voltak láthatók. A
községhez tartozik: Antalmajor, Izdenczymajor, Lodron-, Kis- és Nagypuszta.
Gyüreg
Gyüreg (azelőtt Gyirok), Temesvártól délre eső nagyközség. Házainak száma
479, lakosaié 2361, akik leginkább románajkúak és görög-keleti vallásúak.
Postája, távírója és vasúti állomása helyben van. A község a török hódoltság
végszakában már fennállott. Az 1717. évi összeírásban Jurok alakban, a
temesvári kerületben találjuk, 70 házzal. Az 1723-25. évi gróf Mercy-féle
térképen Jurak, az 1783. évi térképen Diurak alakban találjuk megjelölve.
1848-ig a kamara volt a földesura. A görög-keleti templom 1759-ben épült. A
lakosok hitelszövetkezetet és mértékletességi egyesületet tartanak fenn. A
községbeli téglagyár a Burghardt és Becker cégé. Ide tartozik a Besenyei- és a
Kincstári puszta.
Forrás: Reiszig Ede, Temes vármegye községei
Gyirok, nagyközség Temes vármegye központi járásában, (1891) 2022 oláh lakossal.
Forrás: Pallas Nagy Lexikon
Gyorok, Gyureg/Giroc/Girok, oláh falu, Temes vármegyében, Temesvárhoz délre 1 mfld: 2400 n. e. óhitű lak., s imaházzal. Róna határa első osztálybeli, s főleg tiszta búzát és kukoricát terem. Kiterjed 6239 holdra, melyből szántó 2244 h., legelő 338 h., erdő 1074 h., kaszáló 758 hold. Ebből majorsági föld 965 hold 30 négyszögöl. Bírja a királyi kincstár.
Forrás: Magyarország Geográfiai Szótára
Gyüreg Te (Temesvár-D hrs) 1371-2: Gyrug (DocVal 242). 1717: Jurok, 1785: Diurak (Borovszky: Temes 48). 1808: Gyürök (65). 1851: Gyirok, Te vm, 2400 n. e. óhitű lak., s imaházzal. Róna határa első osztálybeli, ... Kiterjed 6239 holdra, ... Bírja a királyi kincstár (Fé 2: 67). 1888: Gyirok Te Központi js (Je 354). 1913: Gyüreg Te vm (Az). - 1909/19: Ghiroc, Gyirok, L 2215: r 1979; n, m, zs (81). > Giroc = Su 1: 262. 1371-1851. [31 D]
Forrás: Erdélyi helynévkönyv
Forrás: Reiszig Ede, Temes vármegye községei
Gyirok, nagyközség Temes vármegye központi járásában, (1891) 2022 oláh lakossal.
Forrás: Pallas Nagy Lexikon
Gyorok, Gyureg/Giroc/Girok, oláh falu, Temes vármegyében, Temesvárhoz délre 1 mfld: 2400 n. e. óhitű lak., s imaházzal. Róna határa első osztálybeli, s főleg tiszta búzát és kukoricát terem. Kiterjed 6239 holdra, melyből szántó 2244 h., legelő 338 h., erdő 1074 h., kaszáló 758 hold. Ebből majorsági föld 965 hold 30 négyszögöl. Bírja a királyi kincstár.
Forrás: Magyarország Geográfiai Szótára
Gyüreg Te (Temesvár-D hrs) 1371-2: Gyrug (DocVal 242). 1717: Jurok, 1785: Diurak (Borovszky: Temes 48). 1808: Gyürök (65). 1851: Gyirok, Te vm, 2400 n. e. óhitű lak., s imaházzal. Róna határa első osztálybeli, ... Kiterjed 6239 holdra, ... Bírja a királyi kincstár (Fé 2: 67). 1888: Gyirok Te Központi js (Je 354). 1913: Gyüreg Te vm (Az). - 1909/19: Ghiroc, Gyirok, L 2215: r 1979; n, m, zs (81). > Giroc = Su 1: 262. 1371-1851. [31 D]
Forrás: Erdélyi helynévkönyv
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése